Pohdimme isän ja veljen kanssa jo keväällä, että jonkinlaisen matkan voisi kesällä tehdä. Me kun emme kovin paljoa matkustele, viimeksi pidemmällä reissulla kävimme pari vuotta sitten Berliinissä. Mietimme myös ulkomaille lähtöä, mutta toisaalta teki mieli matkata moottoripyörillä. Oikeastaan koko Ahvenanmaan reissun alkuidea tuli Karkkipäivän blogista. Sen pitäjä Sanni kirjoitti Maarianhaminassa sijaitsevassa Lustans -nimisestä eko/luomukauneushoitolasta. Innostuin paikasta todella paljon, ja kerroin asiasta isälleni ja veljelleni. He tokaisivat, että mikäs siinä, mennään vaan Maarianhaminaan! Tämä reaktio tuli ihan puskan takaa, en yhtään odottanut moista vastaanottoa. Mutta ilokseni ideaan todella tartuttiin ja niinpä reissumme suuntautui Ahvenanmaalle. :) Sitäpaitsi se tuntui olevan mukavan lähellä, Suomessa kuitenkin, mutta maisemat eivät ihan perinteisen suomalaisia.
Päätöksen jälkeen mietimme mahdollisia vaihtoehtoja. Yksi olisi ollut matkustaa useamman tunnin matka ristelyaluksessa Turusta suoraan Maarianhaminaan, mutta ajattelimme että pikkusaaria pitkin on hauskempi matkata moottoripyörillä. Ja se valittiinkin suunnitelmaksi. :)
Veli tutkaili majoitusmahdollisuuksia ja lauttojen aikatauluja. Minulla kun kriteerinä oli, että pystyisin itse tekemään ruokani, etukäteen kun ei voi tietää onko saatavilla paleoon sopivaa sapuskaa. Mökkien varaamisen ja suunnitelun jälkeen reitistä muokkautui lopulta lyhykäisyydessään tällainen: Kustavi-Lappo-Kungsö-Lappo-Kustavi.
Kuvakaappaus Google Mapsista |
Ja sama pitempänä kertomuksena:
Ajoimme isän kanssa moottoripyörällä ensin Taivassaloon. Siellä tapasimme veljeni, joka oli tullut pk-seudulta omalla pyörällään. Siitä matka jatkui peräkanaa parikymmentä kilometriä Kustaviin (A), jossa odotti ensimmäinen monista lossimatkoista. Pienen lossimatkan jälkeen ajoimme läpi pikkusaaren, jonka toisessa päässä odotti hiukan pidempi lauttamatka (kestoltaan noin puoli tuntia). Sen jälkeen ajoimme läpi hurmaavan Brändön. Oli aivan huikean kaunista seutua! Metsikkö ja merimaisemat kivikallioineen ja rantakaislikkoineen vaihtelivat, pienemmät saarekkeet oli yhdistetty silloilla kivasti mutkittelevaksi tieksi. Paluumatkalla ajelimmekin reitin hitaammin nauttiaksemme hiukan pidempään upeasta ympäristöstä. :)
Brändön toisessa päässä oli luvassa jälleen isommalla laivalla matka, joka kesti about puoli tuntia. Laiva olisi mennyt Hummelvikiin asti, mutta me jäimme ensimmäisellä "pysäkillä", Lappossa (B) pois. Lappossa, Pellaksessa yövyimme pienessä minikeittiössä varustetussa mökissä ekan yön. Tämä olikin hyvä ratkaisu, sillä tähän asti oli jo mukavasti matkan tekoa takana ja väsy alkoi tulla.
Seuraavan päivän aamuna matka jatkui. Menimme samalla laivalla jolla olimme jääneet Lappoon, mutta tällä kertaa mentiinkin määränpäähän Hummelvikiin asti. Istuimme parin tunnin matkan laivan kannella ja kabinetissa ihaillen saaristomaisemia. Matkalla oli pari välipysähdystä Kumlingessa sekä Enklingessa. Laivan "päätepysäkki" oli siis Hummelvik (C) Vårdön saarella. Siitä jatkoimme lyhyen lossikyydin jälkeen matkaa pyörillä. Tosin pysähdyimme hetkeksi katsomaan Bomarsundin linnaketta (tai sen raunioita).
Turisteilun jälkeen ajoimme läpi Ahvenanmaan suoraan Kungsöhön (D), lähellä Maarianhaminaa Jomalan kunnassa, ja vietimme siellä kaksi yötä mukavassa mökissä. Seuraavina päivinä ajelimme myös muualla Ahvenanmaalla, välimatkat kun ovat loppuviimeksi tosi lyhyet. Kolmantena päivänä tulikin käytyä mm. Eckerössä.
Torstaina matkattiin samaa reittiä takaisin Lappoon ja siellä oltiin vika yö. Paluumatkalle lähdettiin aikaisin seuraavana aamuna.
Siinä lyhykäisyydessään reissumme, lisää tarinaa kuvin tulossa heti seuraavaksi. :)
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti